Golfclub Welderen

Informatie

Van de baancommissie

SchapenDe zomer is alweer bijna op de helft, het gras groeit enorm, de greenskeepers hebben hun handen vol aan de baan. En er is hard gewerkt, maar ze hebben ook nog hulp gekregen. Het idee om schapen mee te laten helpen om de bossages vrij te houden is een daverend succes.

Lees meer: Van de baancommissie

Wat te doen bij onweer?

bliksemgolfGolfen tijdens onweer is levensgevaarlijk. Gelukkig komt het niet vaak voor, maar het is niet altijd duidelijk hoe te handelen bij onweer tijdens een wedstrijd. Bij naderend onweer houdt de wedstrijdleiding buienradar in de gaten. Indien het onweer te dichtbij komt, wordt de wedstrijd stilgelegd. Als vuistregel wordt door de wedstrijdcommissie een tijd van 15 seconden tussen flits en donder gehanteerd.

Lees meer: Wat te doen bij onweer?

Greens en bunker hole 18

hole18 12Iedereen die de laatste dagen op de baan is geweest zal versteld staan van de conditie van een groot aantal green. Grote bruin-gele plekken en op sommige greens ook nog gele voetstappen. Wat is er gebeurd zult u zich wel afvragen? Wij als baancommissie ook en hebben daarom van Kim uitleg gekregen. Zij heeft ons laten weten dat er onlangs bij het blazen op de greens brandstof uit de blazer gekomen is dat de greens heeft verontreinigd. Dit

Lees meer: Greens en bunker hole 18

Van de baancommissie

We zitten alweer midden in het seizoen, de schimmel is gelukkig inmiddels uit de greens en langzaamaan beginnen ook de bunkers vorm te krijgen. Het nieuwe systeem met drainagedozen en het nieuwe zand moeten de oplossing worden voor onze bunkerproblemen die ons allen reeds een behoorlijke tijd zorgen baarde. Natuurlijk hadden ook wij als baancommissie gehoopt dat er wat meer progressie was geboekt, maar helaas is er door de aanhoudende hevige regenval van de afgelopen periode een behoorlijke achterstand opgelopen.

Lees meer: Van de baancommissie

Na regen komt zonneschijn

vlag greenNa een troosteloze periode van regen, regen en nog eens regen, scheen de zon zowaar afgelopen weekend. De parkeerplaats stond weer vol en zo ook was het weer levendig in het clubhuis. En nu we de baan weer inkunnen, jawel inclusief de ‘graveyard’, zal het niemand ontgaan zijn dat er enorm gesnoeid is door de greenkeepers.

Lees meer: Na regen komt zonneschijn

Repareren Pitchmarks

Pitchmarks op de green

Staat een slechte green in de top-5 van de meeste ergernissen van een golfer? Ik denk het wel. Komt dat door het weer? Ja, ook. Komt dat door de greenkeeper? Heel soms, maar meestal is het juist de greenkeeper die de golfgreen herstelt of beter maakt. In de meeste gevallen komt het door de golfer zelf.

Je weet hoe dat gaat op de golfbaan

Je staat op een mooie par-4 en slaat een geweldige drive! Je tweede golfslag is iets minder, maar komt wel op de green. Yes, een birdiekans. Deze putt van 5 meter moet je maken en dan heb je hem. Je lijnt je bal op en volgt de golfaanbieder putt-tips om zo in ieder geval een 2-putt te maken en geen 3-putt. Je golfbal rolt netjes naar de hole maar na 3 meter gebeurt het! “een pitchmark”. Iemand heeft zijn of haar pitchmark niet gerepareerd. Ik ken het gevoel, je baalt. Nu lig je nog zo’n 1,5 meter van de hole en in je hoofd hoor je dat kleine stemmetje dat zegt; nu zal je zien dat je deze putt ook mist en dan kom je er nog met een vijfje vanaf. En ja hoor, je pakt je kaart en vult een vijfje in, en dat alleen maar door die PITCHMARK! Buiten het feit dat je score er niet beter van wordt, is het ook nog eens heel slecht voor de greens en wordt het er allemaal niet mooier van. In een week kunnen er ca. 1000 golfers over een green heen lopen. Al zou maar 5% van de golfers zijn/haar bal op de green spelen en zijn/haar pitchmark niet repareren, dan heb je dus nog een enorme schade.

Lees meer: Repareren Pitchmarks

Het mysterie van de verdwenen abelen van hole 1

2013golfbaan 003De afgelopen weken heeft de greenkeeping veel vragen gekregen over de witte abelen op hole 1 en de kapwerkzaamheden rondom de vijver van hole 18. Men vroeg zich af waar de witte abelen toch gebleven waren. Witte abelen, zoals op hole 1, verliezen in het najaar wit blad wat veel overlast voor de golfers veroorzaakt. Vandaar dat deze mooie bomen helaas worden gekapt en vervangen door hoogstammige kersenbomen. De hoogstammige kersenbomen passen uitstekend in het landschap en dat is ook de voornaamste reden dat Stichting Landschapbeheer Gelderland dit project ondersteunt. 

Daarnaast zijn er ook heel wat bomen verdwenen rondom de vijver van hole 11 en 18. Meedere wilgen zijn gekapt zodat de vijver vanaf het terras ook weer beter te bewonderen is. Dit zorgt voor een verbetert overzicht op hole 11. Maar de allerbelangrijkste reden is toch wel het verbeteren van de waterkwaliteit in de vijver. Tijdens onderzoek, verricht door John Beijer, is gebleken dat het zuurstof gehalte in de vijver zeer laag is. Door het plaatsen van een vijverpomp en het creeeren van meer licht, probeert de greenkeeping het zuurstofgehalte weer op peil te krijgen. Gelukkig heeft dit verder geen gevolgen voor het aantal vissen dat in de vijver leeft. De Modderkruiper, het Vetje, de Ruisvoorn, de Snoek en de Baars kunnen zelfs met een laag zuurstof gehalte prima overleven.
Loop eens langs de vijver en geniet van al het leven er in.

Houd de greens mooi!

Beste golfers,

Onze greens zien er dit jaar prachtig uit.

Wij nemen aan dat u allen deze kwaliteit van de greens wilt behouden.

Daarom vragen wij u met klem om:

  • Op de green niet met de vlag te “kwakken”, maar deze voorzichtig (zo mogelijk buiten de green) neer te leggen;
  • U niet met trolley’s en/of buggy’s tussen de green en bunker te verplaatsen.

Met vriendelijke groet,

De marshalls

Eigenaardige Gewoonte

'Eigenaardige gewoonte is aardig ongewoon'.

Op onze golfbaan zie ik, als marshall, (te) vaak dat men de gewoonte heeft om de trolley zeer dicht bij de green te plaatsen.

Ik vind dat een eigenaardige gewoonte want:

dat is niet goed voor het gras rondom de green en al helemaal niet als men zich tussen green en bunker door worstelt;
de grond wordt ter plekke hard en kaal en dat is niet prettig als men een green wil aanspelen met een gevoelige pitch of chip. Het is niet goed voor de concentratie op de green. De golf(st)er is meer bezig met het transport van de trolley dan zich te concentreren op de te putten lijn en bal.
Mijn tip is in dit geval: Geeft u de trolley rustig een plaats richting volgende hole en u kunt tegelijkertijd de green verkennen. Vervolgens loopt u met de putter terug naar de green. Houd de baan mooi!

Met vriendelijke groet,
Eef Weenink, Marshall

Instappen Hole 11

We schetsen de situatie als volgt:

Clubleden staan om 06.00 uur op, gaan naar Welderen, slaan af om 07.00 uur op hole-1 en staan vervolgens vanaf 08.45 uur bij hole-11 tot hole-18 steeds te wachten op die instappers. Men verwacht in zo’n situatie van de marshalls dat zij optreden als aan de baanafspraken, en golf- c.q. etiquetteregels niet voldaan wordt.

De meeste golfers weten wel wat er in zo’n geval aan de hand kan zijn:

  1. men houdt geen aansluiting met voorgaande flights;
  2. of niet lekker doorlopen, dus geen rekening houden met wie er achter je loopt en daarmede niet op correcte wijze doorlaten;
  3. of eerst zoeken en dan nog niet doorlaten;
  4. of gewoon te traag spel en niet doorlaten;
  5. of ballen hengelen en niet doorlaten;
  6. of bal niet tijdig opnemen als niet meer gescoord kan worden, dus daarmee onnodig tempo verliezen.

Deze hole-11 situatie staat niet op zich en daarom hebben de marshalls het aanbod aanvaard om in dit artikel te reageren.

Lees meer: Instappen Hole 11